Moderne hervertelling van de Griekse mythen.
Mythos : the Greek myths retold
Stephen Fry 1957-
[London]: Penguin Books, 2018
IX, 441 p., [16] pagina's platen : ill.
9781405934138 (paperback)

In deze moderne hervertelling van de Griekse mythen brengt schrijver, acteur en presentator Stephen Fry (1957) in chronologische lijn de oude verhalen over titanen, goden en halfgoden opnieuw tot leven op een heldere, begrijpelijke en onderkoeld humoristische wijze zonder ze met hinderlijke anachronismen uit hun context te trekken. Via korte inleidingen en voetnoten plaatst hij de mythen in een breder wetenschappelijk kader en geeft hij veel voorbeelden van de invloed van de Grieken op onze taal en cultuur. De auteur schrijft empathisch over de goddelijke en menselijke personages met hun passies, zwakheden en wispelturige gedrag en geeft alle ruimte aan de veel voorkomende en eeuwenlang door de Westerse moraal weggemoffelde homoseksuele relaties van de oude Grieken maar de stem van Fry klinkt vooral door in de dialogen en korte terzijdes die we van hem kennen uit programma’s als Blackadder en QI. Het boek, dat ook geschikt is voor mensen zonder voorkennis van de mythologie, is voorzie…Lees verder

Over Stephen Fry

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Freedom Fry — "Happy birthday to GNU" film crew, especially Matt Lee and Andrew Sampson

Stephen John Fry (Hampstead, Londen, 24 augustus 1957) is een Engelse komiek, schrijver, acteur en presentator.

Fry studeerde aan het Queens College in Cambridge. Hij woont tegenwoordig in Norfolk, Londen en Hollywood. Hij heeft veel samengewerkt met Hugh Laurie: samen zijn ze bekend als Fry & Laurie.

In 2006 maakte Stephen Fry de tweedelige BBC-documentaire "Stephen Fry - The Secret Life of the Manic Depressive", waarin hij uit de kast komt als lijder aan een cyclothyme stoornis, een type manisch-depressieve stoornis. Hij interviewt bekende en minder bekende mensen die dezelfde ziekte hebben en vertelt over zijn extreme stemmingen aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen leven. Hoe het begon toen hij een jaar of zeventien was met een manische periode en hoe hij pas op zijn zevenendertigste, naar aanleiding van een zware depressie, uiteindelijk bij de juiste arts terechtkwam waar hij te horen kreeg wat de …Lees verder op Wikipedia