9
Amsterdam: De Bezige Bij, 2013
350 p.
9789023478300 (paperback)

Alles is ijdelheid

James Salter kan niet genoeg worden heruitgegeven en in herinnering gebracht. Al was het alleen om zijn meesterlijke Lichtjaren.

Het is genoegzaam bekend dat James Bond verslingerd is aan Martini's, 'shaken, not stirred' - maar in het échte leven werd de filmheld verslagen door een bonvivant-schrijver: de Amerikaan James Salter (1925-1915). Die berekende dat hij in de loop van zijn lange leven minstens 9000 Martini's had gesavoureerd. En niet alleen Martini's: Moët & Chandon, Saint-Raphaël en gerijpte whisky's figureren prominent op de bladzijden van Salters kleine oeuvre.

In zijn huis in Aspen, Colorado, sierden naakten van Bonnard en ingelijste menu's van Franse bistro's de muren. Salter schreef er overdag en entertainde 's …Lees verder

Alles wat is begint met de Slag om Okinawa. James Salter besteedt ongeveer tien bladzijden aan dit oorlogsgeweld, waarna het burgerlijke leven van protagonist Philip Bowman een aanvang neemt. Wat volgt, is zo menselijk dat het inherente drama bijna banaal aandoet. Dat je dit verhaal met zoveel smaak en gemak oplepelt, heeft alles te maken met de souplesse van Salters stijl.
Philip Bowman, een gerespecteerde uitgeefredacteur, huwt, scheidt, heeft relaties met twee getrouwde vrouwen, wordt bedrogen, neemt wraak en begint een verhouding met een collega. Dit alles wordt verteld over een periode van ongeveer veertig jaar. Bowman is vleesgeworden levensdrift. Hij behoort tot het slag mannen dat lijkt te zijn uitgestorven: viriel, zelfbewust, charmant, grappig en erudiet. Toch roept Salter een man op met een uitgekiende binnenwereld, waar emoties, gedachten en beschouwingen over elkaar heen buitelen. Als lezer weet je: dit boek, deze manier van schrijven, kent geen begin en geen ei…Lees verder
Openhartige, licht melancholische roman over het liefdesleven van een Amerikaanse man in de tweede helft van de vorige eeuw. Na heftige ervaringen in de oorlog met Japan keert marinier Philip Bowman terug naar New York, waar hij als redacteur gaat werken bij een uitgeverij. Zijn huwelijk met een schoonheid uit Virginia mislukt al snel wegens een gebrek aan belangstelling voor elkaars leefwereld. Bowman heeft diverse affaires met vrouwen die vallen voor zijn charme en machismo, maar teleurgesteld raken door zijn focus op hun lichamelijke kwaliteit. Bowman wordt slachtoffer van zijn seksuele blindheid als hij wordt opgelicht door de minnares van zijn dromen. Hij neemt wraak door haar dochter te verleiden. Naast alle romances zijn er boeiende inkijkjes in de wereld van schrijvers en uitgevers. Salter is een meester in het beschrijven van sferische natuurimpressies. Pijnlijk nuchter ziet hij de kortheid van het leven en de liefde onder ogen. James Salter (1926) is een writer’s writer: zij…Lees verder

Over James Salter

James Salter (Passaic (New Jersey), 10 juni 1925 – Sag Harbor in Suffolk County (New York), 19 juni 2015) was een Amerikaanse schrijver van romans en korte verhalen.

Salter was tien jaar lang piloot bij de United States Air Force, maar beëindigde zijn militaire loopbaan in 1957 na de succesvolle ontvangst van zijn eerste roman The Hunters (De jagers). Na een korte carrière als scenarioschrijver en filmregisseur kreeg Salter bekendheid als 'favoriete schrijver van andere schrijvers' toen zijn boek Solo Faces werd gepubliceerd. Pulitzerprijswinnaar Richard Ford, vriend en collega-auteur, schrijft in zijn voorwoord van Salters in 1975 gepubliceerde Light Years: "Onder fictielezers leeft de overtuiging dat niemand betere Amerikaanse zinnen schrijft dan James Salter".

Militaire loopbaan

James Salter werd geboren als James Arnold Horowitz. Hij w…Lees verder op Wikipedia