Jac Linders
Illustrator
Karl Meersman 1961-
Leuven: Davidsfonds, 1999
135 p. : ill.
90-6565-922-6

Oscar is elf jaar en gaat naar een nieuwe basisschool, de derde dit schooljaar omdat hij gepest wordt vanwege zijn stotteren. Ook op de nieuwe school ondervindt hij moeilijkheden, maar ook steun van Tessa die zijn vriendin wordt. Hij beleeft een aantal spannende avonturen en wordt uiteindelijk geaccepteerd door zowel zichzelf als door de klas. De auteur is bekend van zijn Jesse-serie, zijn werk als logopedist leverde materiaal voor dit boek. De schrijver snijdt (te) veel zware thema's aan (stotteren, pesten, overlijden van ouders, een misdadige vader). Maar het boek is toch spannend en goed leesbaar en loopt gelukkig goed af; kinderen die stotteren zullen er veel in herkennen. Het boek heeft een sombere gekleurde voorplat en paginagrote sombere zwart-witillustraties. Het is zowel technisch als inhoudelijk goed te lezen door kinderen vanaf tien jaar.

Over Jac Linders

Jacobus "Jac" Cornelis Johannes Damianus Linders (Dinteloord en Prinsenland, 12 januari 1933 – Roosendaal, 7 mei 2012) was een Nederlands kinderboekenschrijver. Daarnaast schreef hij ook korte verhalen, hoorspelen, kinderliedjes, scripts voor jeugdtoneel en musicals en was hij jarenlang tekstschrijver voor Sesamstraat. Linders is vooral bekend vanwege de kabouterserie Honkie en Ponkie (14 delen), de tweeling Piet en Tom (12 delen) en de serie Luuk en Lonneke. In zijn ruim 50-jarige schrijverscarrière schreef hij meer dan 130 kinder- en jeugdboeken.

Linders was oorspronkelijk onderwijzer in Roosendaal en schreef ook voor de lokale krant. Al in 1957 begon hij met het schrijven van korte verhalen, hiertoe aangezet door zijn hoofd der school. In 1958 verscheen zijn eerste kinderboek Sjoerd de arme bedeljongen. In 1966 werd hij logopedist en ademtherapeut. In 2007 verscheen zijn eerste roman De Obsessie. Het schrijven was een hobby…Lees verder op Wikipedia