Een vrouwelijk medium wordt gekweld door de geesten die haar bezoeken, totdat ze besluit tot een confrontatie met haar verleden.
Beyond black
Hilary Mantel
London: Harper Perennial, 2005
451, 18 p.
0-00-715776-2

Alison Hart is een medium van grote omvang, letterlijk en figuurlijk; ze toert door Engeland om in buurthuizen en kerken samenkomsten te houden en met geesten van overledenen te praten ten behoeve van haar publiek. Ze wordt bijgestaan door haar assistent en manager Colette, die een heel aardse benadering heeft van Alisons praktijk. Alison kan zelf niet kiezen wie van de geesten haar bezoekt; zo is haar gids aan gene zijde een zeker Morris die haar kwelt met zijn eisen, verlangens en crimineel gedrag. Alison leeft zowel in de geestenwereld als in de gewone dagelijkse realiteit. Ook haar verleden waarin sprake is van grove verwaarlozing en zwaar misbruik, speelt een belangrijke rol in het verhaal, gedeeltelijk omdat de mannen die haar misbruikten, terugkomen als geesten. De titel verwijst naar Alisons uiteindelijke besluit om haar verleden dat ze lang heeft verdrongen, onder ogen te zien. Dit is een uitzonderlijk boek in alle opzichten: vreemd, geestig, spannend, meeslepend, en aangrijp…Lees verder

Over Hilary Mantel

Hilary Mary Mantel DBE FRSL (Glossop, 6 juli 1952) is een Engelse schrijfster van korte verhalen, memoires, essays en (historische) romans. Ze won twee keer de Man Booker Prize. De eerste keer in 2009 voor de roman Wolf Hall over de opkomst van Thomas Cromwell als machtigste persoon aan het hof van Hendrik VIII van Engeland en vervolgens in 2012 voor Bring Up the Bodies, het tweede deel van de Cromwell-trilogie. Mantel is de eerste Brit en de eerste vrouw die deze prijs tweemaal kreeg.

Jeugd

Hilary Mary Thompson is op 6 juli 1952 geboren in Glossop, Derbyshire, als oudste van drie kinderen. Ze groeide op in Hadfield, Derbyshire waar ze de katholieke basisschool St Charles bezocht. Haar ouders Margaret Foster en Henry Thompson waren beiden in Engeland geboren maar van Ierse afkomst. Haar ouders scheidden van tafel en bed en Mantel heeft na haar elfde haar vader niet meer ge…Lees verder op Wikipedia