Gillian Flynn
Mariëtte Van Gelder
Sharp objects
Amsterdam: Boekerij, 2018
303 p.
9789022582169 (paperback)

Sommige stadjes in de zuidelijke Verenigde Staten zijn nog geïsoleerde enclaves, waar iedereen elkaar kent en de meeste mensen nog in dezelfde fabriek werken. Plaatsen waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan en er nog een scherpe tweedeling bestaat tussen het oude geld en het gewone volk. Wind Gap, Missouri, is precies zo'n plaatsje, verscholen in de dichte wouden van de Amerikaanse Midwest. Het slaperige stadje wordt echter bruut opgeschrikt als op een jaar tijd twee meisjes vermoord worden teruggevonden. Ritueel vermoord, zo lijkt het wel, want beiden zijn beroofd van al hun tanden. Camille Preaker, verslaggeefster voor de 'Chicago Daily Post', wordt op onderzoek uitgestuurd. Omdat ze zelf van Wind Gap afkomstig is, hoopt haar redacteur dat ze vlugger informatie zal weten los te krijgen. Niets is echter minder waar. Door haar vlucht naar de grote stad wordt ze nu gezien als een buitenstaander, voor wie de interne problemen angstvallig verborgen moeten worden gehouden. Ook haar moed…Lees verder
Een Amerikaanse journaliste wordt naar haar geboortedorp in het zuiden van de Verenigde Staten gezonden om een onderzoek in te stellen naar de moord op twee jonge meisjes. Tijdens haar nasporingen wordt ze gedwongen haar eigen leven en verleden onder de loep te nemen en doet, na geconfronteerd te zijn met haar neurotische moeder en wrede halfzusje, verschrikkelijke ontdekkingen omtrent de gruwelijke moorden. Een uitstekend geschreven, psychologisch terdege onderbouwde thriller - een debuut - vol onheilspellende gebeurtenissen die de lezer volkomen in de ban houden. Een intelligent plot, verrassende ontknoping en strakke verteltrant.

Over Gillian Flynn

CC BY 2.0 - Foto van/door aphrodite-in-nyc from new york city

Gillian Flynn (Kansas City, 24 februari 1971) is een Amerikaans schrijfster van romans en filmscenario's.

Gillian Flynn werd in 1971 in Kansas City (Missouri) geboren als de dochter van Edwin Matthew Flynn en Judith Ann Schieber. Beide ouders gaven les aan een community college. Haar oudere broer, Travis, is een machinist. Ze studeerde Engels en journalistiek aan de Universiteit van Kansas en de Northwestern-universiteit in Chicago.

In 1997 begon ze aan haar carrière als journaliste. Ze schreef eerst voor U.S. News & World Report en werd nadien in dienst genomen bij Entertainment Weekly. Ze werkte zich op tot tv-recensente en schreef ook over films. In december 2008 werd ze ontslagen.

Reeds tijdens haar journalistieke carrière begon Flynn met het schrijven van romans. In haar boeken staan vaak vrouwen centraal, maar omdat die vrouwelijke personages regelmatig een kwaadaardige of negatieve rol spelen i…Lees verder op Wikipedia